Volg ons:
RSS
Follow by Email
Twitter

“Het draait niet om gezien te worden, maar om jezelf te laten zien”. Ik gebruik die zin  geregeld in een imago-coaching. Hier voor de spiegel komt het vaak aan bod, mensen die wachten, lang verlangen, naar dat ene compliment. En weet je wat het is, ik heb er zelf zo lang naar uitgekeken. En verstond totaal niet waarom ik zo onzichtbaar was geworden op de werkvloer.

“Eigen stoef stinkt en doe maar gewoon, dat is al meer dan genoeg”, wordt ons uiteindelijk met de paplepel ingegeven en dat voelt ook wel héél veilig. Terwijl als we het over succes of gezien worden (op de werkvloer) hebben, dit zich afspeelt in de volle schijnwerpers.

Ikzelf heb tijdens mijn burn-out ontdekt dat bescheidenheid de topper was in mijn lijstje met kernkwaliteiten. Ik heb er (daar op de werkvloer ) waarschijnlijk mijn eigen professionele valkuil mee gegraven. Ik had samen met een collega dezelfde functie, elk in een andere stad.

Ik was de denker en overdacht alle mogelijke scenario’s alvorens ik iets naar buiten bracht of mijn mond open deed. Ik had in vergelijking een hoger diploma, was langer in dienst en had meer ervaring. Zij was de doener. Gewoon gaan, niet nadenken( of toch niet zo lang) . Doen doen doen. Maakte zij een fout, dan vond men dat eigenlijk niet zo erg. De actie was er geweest. Ook was zij master in haar ego-marketing. Ze kon zichzelf verkopen als de beste. Gevolg, iedereen wist wie zij was, ze had een zeer uitgebreid netwerk binnen de organisatie. Wat doen diploma’s en ervaring er dan toe? Ik heb altijd in haar schaduw gestaan en omdat ik de inzichten toen niet had, vond ik dat bijzonder frustrerend. Nu, kan ik haar daar eigenlijk enkel maar over complimenteren. De lefgozer. Je zou kunnen denken: “ ja maar dat is ellebogenwerk”. Wel ik vind van niet. Waarom zou je anderen niet héél erg duidelijk mogen maken, wat je ambieert, waar je naartoe wil en waarom jij daar de uitblinker bij bent? Als je het niet doet, komt er niks !

Had ik wat meer aan ego-marketing gedaan en mijn verlangen en kwaliteiten uitgesproken, dan waren sommige situaties waarschijnlijk minder stressvol geweest. Maar had ik het inzicht toen verworven, was ik deze blog nu niet aan het schrijven 😉

 

Om duidelijk te maken, waar ik naartoe wil met deze blog nemen we een situatie uit het gezin als voorbeeld.

Je zit met het ganse gezin aan de ontbijttafel, we ronden het ontbijt af en plots heeft iedereen iets te doen, gaande van het hoogdringende toiletbezoek tot een andere plots belangrijk klusje. Conclusie, wie zit daar als enige over om de tafel af te ruimen ? Oh jawel, JIJ. Hetzelfde met die 37 wasmanden die je netjes parkeert, héél centraal op de trap en waar iedereen, zonder gêne overstapt. Kwestie van liever een been te breken, dan het mee te nemen.

Je hebt dan twee opties of je zwijgt en ruimt die tafel af, keer op keer. Of, je geeft aan dat je wil dat het gezin helpt met de tafel af te ruimen. Jouw gezin kan niet raden en gissen wat jij daarin verlangt. Terwijl jij het dan weer logisch vindt dat men jou helpt en denkt: “ ze zien dat nu toch”. Eigenlijk is dat op de werkvloer identiek.

 

Ik hoor vaak ( en ervoer het zelf ) dat mensen lange dagen maken, een half uurtje, een uurtje of zelf “maar” 2 uurtjes, een beetje langer doorwerken aan dat ene project of die ene taak. Je wil natuurlijk graag de puntjes op de I in die ene presentatie. Je overtuigt jezelf dat een goede voorbereiding alles is want, hard werken loont! En als dat project dan is afgerond, de taak klaar en de presentatie gegeven, verwachten we toch wel ergens uit één of ander hoekje een complimentje of schouderklopje voor de inzet. Alleen, de realiteit is … STILTE. Geen merci, dankjewel, well done , schouderklopje. Wie daar op wacht, vergeet het! Het komt echt niet hoor. ( schrijf ik al lachend, omdat ik het zelf zo lang heb verwacht)

En neen dat ligt niet aan jouw baas/leidinggevende. Wel aan het feit dat we niet zoals vroeger in de klas rechtstreeks beloond worden met goede punten naar inzet. Want zo was dat hé, goed en lang blokken, véél studeren, staat gelijk aan goede resultaten. Dat principe vervalt vanaf dag 1 op de werkvloer. En verwar dit aub niet met, een bepaald cijfermatig target behalen. Want daar zal jouw leidinggevende jou wel over complimenteren, jij jouw target behaald, hij het zijne. Ik heb het over de inzet, dat wat je doet om daar te geraken.

Het komt er dus op neer om jezelf te verkopen, jezelf als merk te zien en te zeggen en vertellen wat jouw talenten zijn . ( denk aan de ontbijttafel en de wasmanden ). Te tonen wie je bent. En dat tonen mag je letterlijk nemen. Toon jouw kledij, toon wie je bent. Niet tonen in de zin van naar behoren jouw taken uitvoeren.  Dus, echt tonen tonen ;-)! Wat ik bedoel: hoe groot is de kans dat je in de supermarkt een wit zakje koopt , waar in zwarte letters op gedrukt staat “ snoep met noot “. Neen, je koopt M&M’s . Enerzijds de naam ( het merk ) anderzijds de inhoud ( ze zijn lekker ) en de gele kleur, de verpakking spreken ook meer tot de verbeelding dan een wit zakje met zwarte letters toch? Het omgekeerde probeert men te doen met de verpakking van sigaretten. We maken de pakjes minder aantrekkelijk, vermelden geen merknaam in de hoop dat ze daardoor minder opgemerkt worden en er dus minder wordt gerookt.

Als het op kwaliteiten in kaart brengen aankomt, kan ik je zelf niet verder helpen. Bij een jobcoach ga je onder andere vooral na waarin jij het onderscheid maakt en leer je dat in de verf zetten. Wel, bij een imagocoachdoe je eigenlijk net hetzelfde. Waarin onderscheid jij je, in jouw uiterlijke kenmerken en we zetten dat in de verf. Combineer job-coaching en imago-coaching en je bent al een héél eind verder in zichtbaar worden op de werkvloer. 

Benieuwd naar de focuspunten in onze imagocoaching?

Lees dan binnenkort de volgende blog…

Voor zij die referenties willen en graag samen spreken over hun kernkwaliteiten, zichtbaar worden op de werkvloer.

www.groepspraktijkdemens.be

Of de job coach die ik onder de arm nam of mij onder haar vleugels…

Nele De Ridder 

Volg ons:
RSS
Follow by Email
Twitter

Nieuws

ego marketingimagoimagocoachingkleuradvieskleuren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *